طرز ساخت ورق رنگی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

از گذشته تا به امروز، خوردگی سطحی مصنوعات و سازه های فلزی یکی از موانع اصلی در صنعت فلز و صنایع وابسته به آن بوده است. با گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی توانسته است راه های بهتر و اقتصادی تری را برای مقابله با این چالش در مقابل صنایع مختلف ارائه دهد. در گذشته برای جلوگیری از زنگ زدگی سطح فلز و محافظت از ورق فلزی در هنگام تغییر فرم، سطح آن را با روغن آغشته می کردند. اما استفاده از نفت منجر به مشکلات اقتصادی و مسائل زیست محیطی شد و از طرفی با استفاده از نفت خواص مورد نظر مدت زیادی دوام نیاورد. به همین دلایل استفاده از این روش اهمیت خود را از دست داده و روش های جدیدتری مانند تولید ورق های رنگی جایگزین آن شده است. ورق رنگی حاصل عملیات رنگ آمیزی ورق در یک فرآیند پیوسته است. این محصول به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. این محصول در بدنه یخچال، کابینت و بسیاری از لوازم خانگی نیز کاربرد دارد. پوشش رنگ اغلب بر روی ورق گالوانیزه اعمال می شود. این عمل علاوه بر تغییر در ظاهر محصول، باعث افزایش مقاومت دربرابر خوردگی آن نیز می شود. در واقع این محصول زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر ظاهر، مقاومت در برابر خوردگی، گرما و رطوبت نیز مهم باشد. در این مقاله به بررسی روند ساخت و تولید ورق های رنگی با هم می پردازیم.

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی محصولی است که از ورق های گالوانیزه به دست می آید و بیشترین کاربرد آن استفاده به عنوان سقف، لوازم خانگی و مانند آن است. در این محصول ضخامت لایه رنگی که بر روی فلز پایه ورق های رنگی قرار می گیرد حدود ۳۵ میکرون می باشد. قیمت ورق رنگی تا حدودی بالاتر از ورق گالوانیزه معمولی است. ورق رنگی دارای تنوع رنگ بالایی بوده و همچنین دارای خواصی مانند استحکام و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. از این رو در سال های اخیر توجه زیادی به ورق های رنگی شده است و روز به روز استفاده از آن ها در صنعت نیز افزایش می یابد. یکی دیگر از خواص مهم ورق های رنگی این است که بسیار چکش خوار بوده و در تولید قطعات و روکش های زیادی از آن ها استفاده می شود.

خط تولید ورق رنگی

ورق های رنگی یکی از پرمصرف ترین انواع ورق های گالوانیزه هستند که در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند و از این ورق ها در ساخت بسیاری از وسایل منزل و لوازم خانگی استفاده می شود. در واقع تولید این ورق ها به صورت مداوم و خودکار انجام می شود و پس از بررسی های لازم این محصول برای عملیات آماده شده و در نهایت عملیات رنگ آمیزی روی آن انجام می شود. تولید این ورق ها مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

طرز ساخت ورق رنگی

تولید ورق رنگی به تولید ورق گالوانیزه بستگی دارد. ورق های گالوانیزه تولیدی بررسی شده و بر این اساس عملیات مختلفی بر روی سطح ورق گالوانیزه انجام می شود تا ناخالصی ها وچربی ها از بین رفته و سطح ورق گالوانیزه صاف و یکنواخت شود. در ادامه این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

  1. اولین کار برای تبدیل ورق گالوانیزه به ورق رنگی شستشوی سطح ورق و چربی زدایی می باشد که به دو روش چربی زدایی به روش برقی یا سرد و شستشو با مواد قلیایی و گرم انجام می شود. بیشترین چربی زدایی در صنعت توسط مواد قلیایی انجام می شود که به دو روش غوطه وری و پاششی انجام می شود و مقرون به صرفه تر است. سپس ورق های گالوانیزه با آب داغ شسته شده و با هوای گرم خشک می شوند. در واقع کروماته کردن برای افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورق و جلوگیری از پوسته شدن رنگ و همچنین افزایش مقاومت ورق رنگی در برابر خوردگی انجام می شود.
  2. پس از آماده سازی ورق گالوانیزه، سطح ورق را با رنگ پلی استر یا اپوکسی می پوشانند و ورق را از کوره عبور می دهند. پس از خشک شدن رنگ پلی استر، زیرسازی لازم برای رنگ اصلی انجام شده است. لایه ای از پرایمر به صورت آستر روی ورق گالوانیزه تشکیل می شود که ضخامتی بین ۷ تا ۱۵ میکرون دارد. بعد از زیرسازی و آماده سازی ورق نوبت به رنگ اصلی می رسد. رنگ اصلی به روش الکترواستاتیک و کوره پزی روی ورق گالوانیزه اعمال می شود.

روش الکترواستاتیک

در این روش از رنگ پودری برای ساخت لایه اصلی استفاده می شود. با اعمال جریان الکتریکی و ایجاد بارهای مخالف، چسبندگی موقت بین سطح ورق گالوانیزه و رنگ پودری ایجاد می شود. با اعمال حرارت به ورق، رنگ پودری به فلز می چسبد و سطحی صاف و یکنواخت ایجاد می شود.

روش کوره ای

رنگ های پلی استر، پلی اورتان، اپوکسی، فلوراید، پلی وینیلیدین، پلی آمید و اکریلیک روی ورق گالوانیزه قرار می گیرند. برای تثبیت رنگ، ورق گالوانیزه را داخل فر قرار می دهند. برای انعطاف بهتر و چسبندگی بیشتر رنگ به سطح فلز، پوششی از PVC و PET روی رنگ اصلی اعمال می شود. رنگ اصلی ضخامتی بین 20 تا 25 میکرون دارد. محصول نهایی ورق گالوانیزه رنگی می باشد که کاربردهای فراوانی در صنعت و ساختمان و همچنین لوازم خانگی دارد.

ورق رنگی فولاد 369

آشنایی با روش پوشش دهی PVD ورق رنگی

در این تکنیک سطح ورق فولادی با استفاده از محفظه خلاء مانند و فلز هدف پوشانده می شود. قبل از عملیات PVD بهتر است سطح ورق فولادی را از هر نوع کثیفی و چربی تمیز کنید. سپس ورق فولادی و فلز مورد نظر در محفظه خلأ قرار می گیرند. البته داخل محفظه به مقدار کافی گاز آرگون پر می شود. سپس با اعمال اختلاف پتانسیل بالا سعی می شود که سطح فلز انتخاب شده توسط یون آرگون مورد اصابت قرار گیرد. در واقع اتم های فلز هدف از سطح آن جدا شده و تبدیل به بخار می شوند. سپس به سمت ورق آلیاژی حرکت می کند و به صورت یک پوشش رنگی یکنواخت بر روی سطح آن رسوب می کند. در روش لایه بندی با بخار فیزیکی از فلز مخصوصی برای پوشش ورق های فولادی رنگی با توجه به رنگ مورد نظر استفاده می شود. به طور کلی رنگ های ذکر شده در لیست زیر را می توان بر روی سطح ورق فولادی اعمال کرد.

رنگ برنز: آلومینیوم و تیتانیوم

رنگ مشکی: کربن، آلومینیوم و تیتانیوم

رنگ قرمز: زیرکونیوم با چگالی بالاتر

رنگ آبی: آلومینیوم با چگالی بالا به همراه تیتانیوم

رنگ طلایی: تیتانیوم

کاربرد ورق رنگ

ورق رنگی در صنایع مختلف برای ساخت انواع لوازم جانبی استفاده می شود. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • استفاده از ورق های رنگی در صنعت خودروسازی به عنوان مواد اولیه
  • تولید لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی، یخچال و ….
  • ساخت صنایع فلزی مانند بدنه کامپیوتر، کابینت سازی و ….
  • استفاده از ورق رنگی به عنوان ساخت ظرف
  • ساخت نمای داخلی و خارجی سوله

انواع ورق های رنگی

ورق های رنگی را می توان از نظر طرح و رنگ طبقه بندی کرد و هر یک از این دو طبقه بندی انواع ورق های رنگی بسیاری را شامل می شود. به عنوان مثال ورق های رنگی از نظر طرح در مدل های مختلفی تولید می شوند و از معروف ترین طرح ها می توان به ورق های سفالی رنگی، ورق های کرکره ای و … اشاره کرد. از دیگر مدل های ورق رنگی طرح دار عبارتند از:

ورق Shadow Line، ورق سفالی پالرمو، ورق دامپا یا لامبه، ورق فرعی یا Conx، ورق جنوا یا سفال ایتالیایی، ورق ذوزنقه ای، ورق شیروانی و سینوسی یا شاتر. برای تولید ورق با هر یک از این طرح ها باید از قالب های مخصوص استفاده شود. انواع ورق های رنگی در رنگ های مختلف را می توانید در مجموعه های ورق های رنگی فولاد ۳۶۹ تهیه کنید. از نظر رنگ، انواع اصلی ورق های رنگی عبارتند از: ورقه های نقره ای، نارنجی، قرمز، سفید ،صورتی، قهوه ای تیره، کرم، آبی، سفالی و بنفش.

  • ورق رنگی سینوسی یا طرح کرکره ای

استفاده از ورق های رنگی با طرح کرکره ای یا سینوسی بیشتر در پوشش سقف و دیوار سوله ها متداول است. ضخامت و طول این ورق ها بسته به درخواست مشتری تعیین می شود.

  • ورق رنگی طرح سفال

ورق رنگی طرح سفال یکی از انواع ورق های رنگی گالوانیزه می باشد. ورقه رنگی طرح سفال به دلیل طول عمر زیاد اهمیت زیادی دارد و با هر شرایط آب و هوایی سازگار است. بیشتر آن برای نصب سقف خانه ها استفاده می شود.

  • ورق رنگی شادولاین

ویژگی های ورق های رنگی طرح Shadow line همانند ورق های رنگی طرح ذوزنقه ای است و به همین دلیل از این نوع ورق گالوانیزه رنگی برای پوشش سقف و دیوار سوله ها استفاده می شود.

ورق رنگی فولاد 369

قیمت روز ورق رنگی

قیمت روز ورق رنگی تا حدودی بر اساس قیمت ورق گالوانیزه تعیین می شود. اصولاً ورق گالوانیزه با رنگی که به صورت کوره ای به آن اضافه می شود تبدیل به ورق رنگی می شود. این رنگ به صورت روکشی به ضخامت ۳۵ میکرون بر روی ورق گالوانیزه قرار می گیرد. ورق های رنگی در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و قابلیت فرم دهی دارند. این پوشش رنگی که به روکش روی نیز معروف است از خوردگی ورق آهنی جلوگیری می کند و شکل دهی و انعطاف ورق را افزایش می دهد. قیمت روز ورق رنگی به دلیل فرآیند رنگی که بر روی آن اعمال می شود از ورق گالوانیزه بالاتر است. اما با توجه به زیبایی و استحکام بالای آن می توان از قیمت آن چشم پوشی کرد. قیمت روز ورق رنگی در بازار به عواملی مانند طرح ورق، فرآیند رنگ‌آمیزی ورق، رنگ ورق، تولیدکننده، کیفیت ورق، ضخامت و ابعاد و نرخ ارز بستگی دارد و تغییر هر یک از آن ها بر قیمت روز تأثیر می‌گذارد. خریداران ورق رنگی به لیست قیمت ورق های رنگی در سایت که به طور مرتب بروز رسانی می شود توجه داشته باشند و قبل از خرید ورق رنگی به آن مراجعه کنند.

قیمت آنلاین ورق رنگی

همان طور که می دانید قیمت آنلاین ورق رنگی به دلیل تفاوت های آن نسبت به سایر ورق های گالوانیزه از جمله ویژگی ها و کاربردهای آن از قیمت بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که قیمت بالای ورق رنگی باعث نشده که محبوبیت خود را در بین مصرف کنندگان از دست بدهد، بلکه به دلیل ظاهر زیبا و مقاومتی که دارد باعث شده همچنان محبوبیت خود را در بین مصرف کنندگان و بازار حفظ کند. در زیر عوامل موثر بر قیمت ورق های رنگی آورده شده است:

  • کیفیت خنک کننده ورق
  • نوع رنگ مورد استفاده
  • کیفیت سطح ورق
  • نوع فرآیند تولید
  • تقاضای بازار و نیازهای مشتری
  • قیمت ارز
  • ضخامت و ابعاد ورق رنگی
  • برند سازنده
  • اندازه و طرح ورق
  • مدت زمان عایق کاری و رنگ آمیزی

 با وجود نوسانات احتمالی قیمت ورق رنگی، می توانید بهترین قیمت روز این محصول را در سایت فولاد ۳۶۹ در هر زمان مشاهده کنید و یا با تماس با واحد فروش علاوه بر استعلام قیمت ورق رنگی، می توانید سفارش دهید و در اسرع وقت سفارش خود را خریداری و تحویل بگیرید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید ورق روغنی یا سایر محصولات فولادی مشابه می توانید این موضوع را با همکاران ما در واحد فروش و پشتیبانی در میان گذاشته و مشاوره رایگان دریافت نمایید. شرکت فولاد ۳۶۹ مرکز پخش انواع تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، ورق، پروفیل، لوله، خموت، مفتول، لوازم سوله، شمش و … با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت می باشد.

ورق رنگی فولاد 369

جمع بندی

ورق های رنگی مانند هر ورق فلزی با موانعی مانند خوردگی روبرو هستند. اما با ورود و پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، موانع برطرف شد. هر ورق رنگی در هنگام بازرسی ظاهری، آماده سازی سطح و رنگ آمیزی نهایی تولید می شود تا بتوان از آن در زمینه های مختلف ساخت و ساز و ساخت لوازم خانگی استفاده کرد. ورق های رنگی تفاوت هایی با ورق های آلومینیومی و مشکی دارند از جمله تفاوت وزن، هدایت حرارتی، ضخامت و ظاهر و … تولید بهینه ورق های رنگی در شرایط خاصی انجام می شود که یکی از آن ها رفع مشکلات زیست محیطی است. نیمی از نیاز بازار ایران به ورق های رنگی توسط کارخانه های داخلی و مابقی از طریق محصولات وارداتی از کشورهایی مانند چین تامین می شود. ورق های رنگی در طرح ها و رنگ های مختلف پاسخگوی نیاز شما در زمینه ساخت انواع سقف، نما و … می باشد. تولید ورق رنگی از ورق گالوانیزه باعث شده تا این نوع ورق از هر دو ویژگی ورق گالوانیزه از جمله مقاومت در برابر خوردگی و مزایای رنگ های متنوع بهره مند شود. ورق رنگی سینوسی یا کرکره ای، شادولاین، ذوزنقه و طرح سفال پالرمو از بهترین انواع ورق های رنگی هستند.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق رنگی , قیمت ورق رنگی , قیمت آنلاین ورق رنگی , قیمت روز ورق رنگی , آخرین قیمت ورق رنگی ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: